למה חשוב לנהל תקציב חודשי ולעקוב אחר ההוצאות שלנו?

ניהול תקציב הוא כלי שעוזר לכם לאזן בין ההוצאות וההכנסות.
ניהול תקציב בצורה חכמה ומושכלת שמתאימה למשפחה שלכם, יעזור לכם למצוא את נקודת האמצע בין הדברים שאתם צריכים ורוצים לקנות לבין הצורך בחיסכון.

איך מנהלים תקציב בצורה נכונה?

יהול תקציב הוא נקודת ההתחלה בדרך להתנהלות כלכלית נכונה.
מה הכוונה? בעזרת התקציב אתם יכולים לעקוב אחרי הכסף שנכנס ויוצא מהחשבון שלכם ולמצוא את שיווי המשקל בין ההוצאות להכנסות.

המטרה בניהול תקציב מאוזן היא לדאוג שבסופו של דבר ההוצאות קטנות מההכנסות.

איך בונים ומנהלים תקציב?

כיום ישנם המון אפשרויות נגישות לניהול תקציב כמו כל מיני מחשבונים ברשת, קבצי אקסל או על ידי ביצוע כמה פעולות פשוטות.

כדי לדעת מה אתם רוצים להשיג באמצעות ניהול התקציב, אתם צריכים לקבוע לעצמכם מטרות כלכליות.
מטרה יכולה להיות כל דבר כמו: יציאה לחופשה, יציאה מהמינוס, החלפת רכב, רכישת דירה ועוד מיליון דוגמאות מחיי היום יום.

מטרות לטווח הרחוק הן מצוינות, אך אל תשכחו את מטרות קצרות הטווח כמו למשל: לעשות סדר בתשלומי הטלפון, האינטרנט והכבלים.
אמנם זו מטרה שנראית שולית אך היא מאפשרת לפנות כסף שנוכל להשתמש בו לחיסכון או לדברים קריטיים אחרים שכרגע נדחקים לפינות בגלל שאין מספיק כסף.

רשמו את כל ההכנסות וההוצאות שלכם:

קחו את דפי חשבון הבנק שלכם, פירוט האשראי, הוראות קבע ותלושי השכר שלכם בחצי שנה האחרונה ורשמו בצד אחד את כל ההכנסות שלכם (משכורת, קצבה מביטוח לאומי, קצבת ילדים, הכנסה מנכס וכן הלאה). לגבי הכנסות שנתיות כמו בונוס, צריך לחלק את סכום הבונוס ב 12, ולהוסיף לכל חודש את הסכום שיצא.

בצד השני פרטו את כל ההוצאות.
כתבו את כל ההוצאות שיש לכם בחודש לדוגמה שכירות, קניות, דלק, חוגים, מתנות וכו'.
לגבי הוצאות שנתיות כמו טסט לרכב וחידוש ביטוח, עושים בדיוק כמו שעשינו בצד ההכנסות – מחלקים את הסכום ב 12 ומוסיפים לכל חודש.

הגדירו סדרי עדיפויות:

תעברו על ההוצאות שלכם ותבדקו האם יש הוצאות שאפשר לוותר עליהן? האם יש דברים שאי אפשר לוותר עליהם בשום מקרה?
תבדקו איזה הוצאות ניתן לצמצם ואיזה הוצאות אי אפשר לצמצם, או לחלופין לבטל לחלוטין והבינו בכמה אתם יכולים להקטין את ההוצאות החודשיות שלכם כדי לעמוד במסגרת ההכנסה וכמובן להשאיר מספיק כסף לחיסכון.

הגדירו סכום מקסימום:

עבור כל הוצאה שכתבתם תגדירו סכום מקסימלי שאתם מוציאים עליה בחודש. עדיף להתחיל בדברים הקבועים כמו שכירות והחזר הלוואות, להמשיך דרך ההוצאות שהחלטתם שהן הכרחיות כמו קניות ודלק ולסיים בהוצאות שהוגדרו כפחות חשובות כמו תחביבים ורכישת גאדג'טים למיניהם.
אחרי שהבנתם כמה כסף אתם מוציאים על כל סעיף תבדקו כמה נשאר לשאר הסעיפים למשל: אם יש לכם תקציב כולל של 5000 ₪ והחלטתם שאתם מקדישים 1000 ₪ לאוכל – תזכרו שנשאר רק 4000 ₪ לשאר הסעיפים.

חשוב מאוד!

השאירו סכום כסף בצד כל חודש לטובת הוצאות בלתי צפויות כדוגמת אירוע משפחתי, או תיקון רכב וכמובן תדאגו שאתם משאירים כסף וחוסכים גם לטובת המטרות הכלכליות שהצבתם לעצמכם בתחילת התהליך.

ודאו שהתקציב מאוזן:

בדקו מה סך ההוצאות, החיסכון שהשארתם בצד והחזר הלוואות מול סך ההכנסות ותוודאו שההכנסות גבוהות מההוצאות.

ואז מה?

אחרי שסיימתם לתכנן ולארגן את התקציב יש שתי אופציות:

  1. אתם בפלוס- אחרי שהורדתם את כל ההוצאות החודשיות שלכם נשאר לכם כסף? מעולה, זה בדיוק הזמן להתחיל לחשוב איך משקיעים את הכסף כדי לקבל עליו את הרווח המקסימלי (תוכניות חיסכון למיניהן, אג"ח, מניות וכו').
  2. אתם במינוס- אם אחרי כל ההוצאות החודשיות שלכם אתם רואים שהמאזן שלכם שלילי – שההוצאות גוברות על ההכנסות, זה הזמן להתחיל לעשות חושבים איך מסדרים את ההוצאות, כך שלפחות בשלב הראשון הם ייכנסו במסגרת ההכנסות ובשלב השני תהיה לכם את האפשרות לפנות כסף לחיסכון.

ההחלטה שיוצאים לדרך כלכלית חדשה היא החלטה מאוד רגשית כי היא טומנת בחובה המון ויתורים ופשרות, אבל התוצאה משתלמת 😊

עכשיו, כשיש לכם את כל הכלים הנחוצים להצלחה בתהליך מה שנשאר לכם לעשות זה רק להחליט להתחיל.