מהן הדרישות לעובד חיוני?

משבר הקורונה הכניס לחיינו את המושג "עובד חיוני". הסגר שנעשה בקרב הציבור ובשוק העבודה העמיד אנשים רבים בלי יכולת לצאת לעבוד מה שגרר את הוצאתם לחל"ת במידה והיה להם מזל. אך בין כל אלה, קיימים אזרחים שעבודתם הוגדרה כ"חיונית" והם יכלו להמשיך לעבוד ולהתפרנס כרגיל. זה גורם לנו לתהות, מהן בעצם הדרישות לעובד חיוני? האם אנחנו יכולים לרכוש את הכישורים האלה כדי לא למצוא את עצמנו ללא עבודה?

במציאות של היום הסכנה של הוצאה לחל"ת (חופשה ללא תשלום) היא ממשית ומפחידה. 

מצב המשק הפך את החל"ת לנחלת רבים והמציאות הכלכלית שאנחנו לא יודעים כמה זמן תימשך, גורמת למציאות האבטלה להיות פרק זמן בלתי מוגבל קשה ומפחיד עבור רבים. במציאות זאת, חשוב להפוך את עצמכם לעובדים חיוניים למשרדכם או העסק בו אתם עובדים. רבים חושבים לעצמם כי הדרך להבטיח את החיוניות שלהם במקום עבודתם היא להיות מקצועי, מומחה בתחום,  בעל ניסיון תעסוקתי במשרה, זה נכון! אך לכל כל אלה חייבים להתלוות כישורי עבודה "רכים", שמבלי לשים לב, הפכו להיות חלק מהותי בהגדרתו של עובד חיוני בחברה. כעת, נמנה בפניכם כמה מהכישורים הללו, שאם לא אימצתם עד היום – כדאי שתתחילו לעבוד עליהם! זאת רשימת כישורי העבודה ה"רכים" שחשוב לשים עליהם דגש.

על מה כדאי לשים דגש?

1.פיתוח הצד היצירתי שלנו

בתקופה שבה חברות רבות עוברות צמצומים ושינויים משמעותיים בהתנהלות העסקית והכלכלית שלהן, חשוב מאוד בתור עובד שלא רוצה לאבד את מקומו, להיות בולט משאר העובדים ולגרום לחברה בה אתה עובד להסתכל עלייך כהכרחי וחיוני לה. תכונה חשובה שכדאי לאמץ אלינו היא היצירתיות. תכונה זו תעזור לכם להביע את הייחודיות שלכם מול החברה שאתם עובדים בה. היא לרוב מתבטאת ביכולת של אנשים לחשוב מחוץ לקופסא, לראות סיטואציות בכמה זוויות שונות מה שמוביל את האדם לחשוב על פתרונות שונים לבעיה מסוימת שצצה בעבודה ופתרונות לניהול נכון של התקופה הנוכחית.

2. פיתוח האינטליגנציה הרגשית שלנו

תקופת הקורונה הביאה איתה המון חרדות, לחצים וחששות לחיים שלנו. במיוחד בקרב אנשים המנהלים עסקים וחברות החרדים מפני קריסה של העסק שלהם. היכולת לשלוט על מגוון רגשות שצפים לנו בתקופה הזו ובשגרה בפרט, כשבנוסף נדרשים גם, להיות מודעים ולא לשכוח להכיר ברגשות של האחרים העומדים מולנו. יכולת כזו מעידה על אינטליגנציה רגשית גבוהה מאוד. אדם שמסגל לעצמו את היכולות לתפקד טוב ולהמשיך להפיק הישגים בעבודתו גם כשהוא שרוי תחת לחץ, מקבל יתרון משמעותי שמצייר תמונה בפני המעסיקים שלו, לא כדאי לוותר עליו בקלות רבה כל כך.

3.לא להפסיק לרצות ללמוד

לכל אדם צריכה להיות קיימת השאיפה ללמוד ולהתפתח על מנת להתקדם כמה שאפשר במקצוע שלו. הסוד הוא, היכולת לשלב בין הרצון לפתח את הידע שלכם וללמוד עוד, לבין היכולת לממש את היכולות שלכם. 

עובד טוב צריך להבין, ההתמדה בלמידה והרחבת הידע המקצועי אליו הוא יכול להגיע, תביא אותו להישגים גדולים מאוד. אך כאשר יגיע להישגים גבוהים, אסור למוטיבציה שלו ללמוד להעלם. במיוחד אם מדובר במקצועות ההייטק שעם השנים רק הולכים ומתפתחים.

אל תוותרו אף פעם על ההזדמנות ללמוד ולפתח את הידע שלכם. במיוחד בתקופה זו, אם אתם נמצאים בבית, נצלו את הזמן ללמוד ולרכוש כישורים חדשים על מנת שלא תמצאו את עצמכם שוב בלי עבודה.

4.התאמה לסיטואציה

בעולם שלנו לא מפסיק לגדול ולהתפתח בכל מיני תחומים, במיוחד בעולם הטכנולוגי.

המציאות שאנחנו נמצאים בה משתנה גם כן ומביאה איתה אירועים לא מתוכננים שלא צפינו מראש. לדוגמא, הקורונה שהשפיעה רבות על שוק העבודה.  הדרך שתאפשר לכם לייחד אתכם משאר העובדים, היא האופציה להתאים את עצמכם למציאות המשתנה. וכמובן, אם תוכלו לפתח אסטרטגיה נכונה לכל מצב נתון, תהיו כבר על הדרך הנכונה.

אם נצליח לשנות את התפיסה שלנו כלפי שינויים, גם אם הם מוגדרים כקיצוניים, ונקבל אותם בגישה חיובית, נגיב אליהם עם גמישות ומהירות. נוכל להעניק לעצמנו אפשרות לגדול ולהתחדש ואופציות להתפתח בקריירה ובחיים.

5. ניתוח ובדיקת נתונים

איסוף וניתוח המידע שאנו נחשפים אליו. אם יש בכם את היכולת לבטא את היצירתיות שלכם דרך העלאת רעיונות חדשים ופתרונות מקוריים לבעיה מסובכת ואתם מסוגלים להיות בבקרה על המתרחש, זה מעיד שיש בכם חשיבה אנליטית מפותחת. חשיבה כזו מהווה יתרון עצום בחיים האישיים ובמיוחד במסלול לפיתוח הקריירה שלכם. הנטייה שלנו כבני אדם (והחברה בפרט) כאשר אנו נתקלים בבעיה כלשהי, היא להתקבע על דרך פתרון אחת ודרך מאוד ספציפית לקרוא את המצב, אדם בעל חשיבה אנליטית שיכול לנתח את הסיטואציה לחשוב על מגוון של פתרונות ולהתאים את המתאימה ביותר לסיטואציה הנוכחית. המעסיקים של אדם כזה יראו ביתרון שלו למקום העבודה והם לא יוכלו לוותר עליו בקלות.

6. פיתוח קשרים עם הסביבה

ניהול קשרים בין אישיים הוא הבסיס של התקשורת בין בני האדם המהווה כישור חברתי עם יתרון בהתנהלות חברתית ועסקית. התקשורת הבין אישית היא היכולת של אדם להחליף מידע או רעיון כלשהו עם האדם שנמצא מולו. היא מוגדרת כאחת המיומנויות שאדם צריך לרכוש בחייו.

היא גם מהווה תנאי בסיסי שיאפשר לך להצליח להתקדם וללכת בדרך הנכונה להצלחה בקריירה. שיתוף פעולה מוצלח בין אנשים מהווה תנאי בסיסי המאפשר לאדם להביע אכפתיות כלפי האדם שמולו ובכך האדם יכול ליצור קשרים עם אנשים שונים בחברה מבלי להיגרר לקצרים בתקשורת שיעכבו את התנהלותו או את הדרך שלו בקריירה.

7.החלטיות

היכולת לקבל החלטה נראית בעינינו כפשוטה. אך, ככל שהזמן עובר היכולת הזו הופכת להרבה יותר מורכבת והכישרון להיות החלטי הופך למצרך חשוב. החיים לא יפסיקו להעמיד אותנו בפני מגוון רחב של מצבים בהם אנחנו צריכים לבחור בין כמה החלטות ואפשרויות פעולה נתונות ופשוט לקבוע עובדה. במידה ונשקיע בפיתוח ההחלטיות שלנו, יהיה לנו הרבה יותר פשוט כשנגיע לסיטואציה בה אנו עומדים מול החלטה חשובה להצליח לשקול את החלופות לבעיה, להצליח לקבל החלטה ולגבש את הדרך הנכונה לקבלת החלטה. כך נוכל לצבור יתרון משמעותי על אנשים אחרים ולהעלות את הערך שלנו כעובדים. וממליא, להצליח להתקדם בסולם התעסוקתי. 

8. תעדוף נכון ויכולת הגבה מהירה לסיטואציה

לאחרונה אנו נקלעים לשינויים רבים במציאות שלנו יותר מבדרך כלל. בסיטואציות כאלה, אנחנו נדרשים לדעת כיצד להגיב במהירות למצב נתון. עלינו להקטין את זמן התגובה שלנו לאירוע נתון על ידי ניתוח מצבים נכון, קביעת סדר עדיפויות נכון לביצוע של משימות ויכולת לנהל ולייעל את הזמן שלנו, בצורה נכונה. במידה ותרחיבו את הידע המקצועי שלכם, תלמדו לנצל את הכלים הטכנולוגים והמתקדמים שברשותכם ולא תתייאשו מכל כישלון, תצליחו לרכוש מיומנות שתהווה יתרון גדול ותתן לכם הזדמנות להתבלט על השאר.